9.6.2006   Naše první letošní dovolená nebyla za teplem, ale naopak za chladnem. Naplánovali jsme si výlet na shetlandské a orknejské ostrovy, které patří pod Skotsko. V pátek ráno jsme vyrazili na letiště Ruzyně a odsud do Glasgow. Z Glasgow jsme se autobusem přesunuli do Aberdeenu. Cestou jsme v přístavu Dundee z autobusu viděli starou majákovou loď North Carr (bohužel jsem ji nestihla vyfotit). Navečer jsme přijeli do Aberdeenu - tady však už vládlo "pravé" skotské počasí - byla mlha a foukal vítr. V 7 večer odjížděla naše loď směr Lerwick (Shetlandy). Cestou z přístavu jsem si vyfotila alespoň ty majáky které byly vidět.
10.6.2006   Ráno v 7:30 jsme přistáli v Lerwicku - i zde byla mlha, takže maják na ostrově Bressay byl sotva vidět. Cestou jsme viděli také malý maják South Ness na okraji Lerwicku. V 8 hodin jsme si vyzvedli auto, prohlédli si město, nakoupili potřebné potraviny a vydali se směrem na sever. První maják, ke kterému jsme došli byl Muckle Roe. Od něj jsme jeli dále na sever a snažili se alespoň zahlédnout majáky, které označují vjezd do zálivu Sullom Voe, kde je ropný terminál (Ungam, Scasta Ness, Blanches Geo, Fugla Ayre, Gluss Isle, Ness of Bardister, Lamba Island). K některým majákům (Point of Fethaland, Quey Firth Gruney a Outer Skerry) jsme se vůbec nedostali, jelikož v této části ostrova se počasí opět zhoršilo a bylo hustá mlha. Stačilo ale popojet jenom kousek na jih - k majáku Eshaness - a zde už bylo počasí opět perfektní. Na útesech u Eshaness jsme strávili příjemný podvečer, a potom odjeli do prvního ubytování - byl to camping böd "Johnie Notions" - a opravdu nemělo chybu.
11.6.2006   Druhý den našeho pobytu na shetlandských ostrovech se nám počasí opět mírně zhoršilo, ale i tak jsme vyrazili objevovat další majáky a ostatní krásy těchto míst. Nejprve jsme jeli do městečka Hillswick, odkud jsme šli cca 7 km k majáku Hillswick/Baa Taing. Potom jsme s trochou bloudění přejeli až do osady Outrabister, odkud jsme šli opět cca 6 km směrem ke konci tohoto poloostrova, kde měl být maják Lunna Holm. Maják ale leží na blízkém ostrově schovaný za kopcem, takže z něj nebylo vůbec nic vidět. Vrátili jsme se tedy zpět a jeli do přístavu Vidlin, odkud jezdí trajekt (cca 1,5hodiny) na souostroví Out Skerries, na kterém je stejnojmenný maják. Cestou jsme minuli i maják Muckle Skerry. Po návratu jsme se přesunuli do mestečna Mossbank, kde je maják Firths Voe a zdálky je také vidět maják na ostrově Linga. Pak už jsme spěchali do přístavu Toft, ze kterého jede féra na ostrov Yell. Měli jsme v plánu ostrov jenom přejet a přespat u přístavu Glutcher. Cestou jsme se ještě zastavili u majáku Ness of Sound. V Glutcheru jsme potom přespali v autě.
12.6.2006   Brzy ráno jsme férou přejeli na ostrov Unst. Hned u přístavu je nový maják Head of Mula. Z přístavu jsme jeli přes výběh šetlandských poníků do města Uyeasound, kde se samozřejmě nacházel další maják. Dále jsme pokračovali do městečka Baltasound, kde jsme šli na kratší procházku (samozřejmě s výhledem na maják na nedalekém ostrově). Cestou jsme narazili také na mořskou vydru. Poté už jsme pokračovali k nejsevernější farmě Velké Británie - usedlost Skaw. Na nedalekém ostrově byl maják Holm of Skaw. Odsud jsme potom jeli za největším lákadlem ostrova Unst - přírodní rezervace Hermaness. Hned po příjezdu ale začalo dost vidatně pršet, a tak jsme se rozhodli, že se vrátíme na Yell, kde jsme měli zajištěné ubytování (Windhouse Camping Böd - opět něco naprosto neuvěřitelného). Počasí se alespoň trochu umoudřilo, tak jsme se jeli podívat do městečka Mid Yell a otamtud jsme zašli k majáku na White Hill of Vatsetter.
13.6.2006   Hned brzy ráno jsme se vydali zpět k rezervaci Hermaness - sice foukal silný vítr, ale jinak bylo nádherné počasí. Z nejsevernější části rezervace je nádherný výhled na nejsevernější místo Velké Británie - maják Muckle Flugga. V rezervaci jsme kromě racků viděli pár terejů a spoustu papuchalků. Z rezervace jsme potom jeli zpět na ostrov Yell, kde jsem se sama vydala na 13km túru k majáku Bagi Stack (popravdě - nemohu doporučit její opakování i když je hezké počasí). Po přejezdu na Mainland (hlavní ostrov) jsme šli poblíž k dalším majákům označujícím vjezd k ropnému terminálu: Mio Ness, Skaw Taing, Little Roe, Tinga Skerry, Brother Isle, Sella Ness. Večer jsme potom přejeli na ostrov Whalsay, kde jsme se cestou na sever stavili u majáků Suther Ness, Skate of Marrister a viděli jsme i nový maják Wether Holm). Během procházky kolem nejsevernější části ostrova jsme opět "potkali" mořskou vydru a pár tuleňů.
14.6.2006   První ranní férou jsme přejeli zpět na Mainland - cestou jsem si ještě vyfotografovala maják Symbister Ness. Pak už jsme pokračovali k malému letišti Tingwall, odkud nám letělo letadlo na ostrov Fair Isle. Po příletu na Fair Isle jsme se nejdříve vydali na jih k majáku Skadden a potom úplně na sever k majáku Skroo. Cestou jsme viděli řadu mořských ptáků. U Skroo jsme seděli cca 1 hodinu na útesu a pozorovaly papuchalky a na útesu hnízdící alkouny. Po návratu do Tingwallu jsme jeli do Lerwicku nakoupit (cestou jsme to samozřejmě vzali kolem majáku Rova Head) a prohlédnout si pevnost Clickhimin broch. Dále jsme pokračovali na jih do Sumburhg (ubytováni jsme byli v - opět úžasném - Betty Mouat´s Cottage Camping Böd). Před spaním jsme se ještě zajeli podívat k nejjižnějšímu majáku Shetland na mysu Sumburgh Head.
15.6.2006   Ráno jsme se jeli podívat k vykopávkám vesnice pocházející z doby železné - Jarlshof. Otamtud jsme jeli do městečka Leebitton, odkud nám jela féra na ostrov Mousa. Na ostrově je ptačí rezervace, spousta tuleňů, pevnost Mousa broch (nejzachovalejší pevnost tohoto druhu v celém Skotsku) a - samozřejmě maják. Po návratu na pevninu jsme přejeli do městečka Scalloway, kde je zřícenina hradu a další maják - Point of the Pund. Ještě jsme přejeli dále do Hamnavou, odkud je výhled (i cesta) k majáku Fugla Ness a pak pokračovali na západní část ostrova do mestečka Walls, kde jsme (sice neplánovaně) přespali v dalším z úžasných Camping Böds - Voe House. Cestou do Walls se ale začalo zhoršovat počasí a večer už docela slušně pršelo.
16.6.2006   Ráno - i když nebylo úplně nejlepší počasí, ale nepršelo - jsme se vydali za posledními "neobjevenými" majáky na Shetlandech. Nejdříve Rams Head a Vaila Sound. Potom jsme přejeli na východ do osady Eswick, ze které jsme cca po 2 km došli k majáku Moul of Eswick a odkud byly vidět další 2 majáky - Hoo Stack a Inner Voder. Odtud jsme jeli zpět do Lerwicku a čekali na trajekt, kterým jsme přejížděli do Kirkwallu na Orknejích. Cestou z trajektu jsem si vyfotila maják Bressay - Kirkabister Ness a těsně před příjezdem na Orkneje i maják na ostrově Auskerry (bylo cca 22:00). Po příjezdu do Kirkwallu jsme se šli ubytovat do hostelu.
17.6.2006   Ráno jsme si šli půjčit auto a za ne zrovna příjemného počasí jsme se vydali poznávat jižní části hlavního ostrova Mainland a ostrov South Ronaldsay, který je s pevninou spojený pomocí tzv. Churchill Barriers (postavených z příkazu W.Churchilla během 2.světové války). Cestou jsme se samozřejmě stavili u majáku Rose Ness. Dále jsme pokračovali po Churchill Barriers směrem na jih do městečka St. Margaret's Hope (cestou byly vidět vraky 2 lodí potopených během obou světových válek). Z městečka St. Margaret's Hope jsme jeli a potom šli až na špičku poloostrova Hoxa Head, kde je řada vojenských pevností a samozřejmě také maják. Cestou byl vidět i maják Needle Point. Z Hoxa Head jsme se vydali úplně na jih do přístavu Burwick, odkud byl vidět maják Lother Rock. Vzhledem k tomu, ze počasí nebylo nejlepší, rozhodli jsme se jet zpět do Kirkwallu, kde jsme přespali.
18.6.2006   Ráno jsme se ubytovali ve velice sympatickém hostelu (Peedie Hostel) a spěchali jsme na trajekt, který nás zavezl na ostrov North Ronaldsay. Cestou jsme zdálky viděli i maják Calf of Cava. Na North Ronaldsay jsme opět potkali řadu mořských ptáků, tuleňů - a 1 starý a 1 novější maják. Na maják byl přístup, a tak jsme po cca 4km pochodu vyšplhali až nahoru k lucerně, odkud byl vzhledem k povětrnostním podmínkám hezký výhled (bohužel ale bylo mírně zataženo ...). Večer jsme se vrátili zpět do Kirkwallu, vyfotografovali majáky v přístavu a unaveni šli spát.
19.6.2006   Na tento den jsme měli naplánovaný cyklistický výlet na ostrov Sanday k majáku Start Point. Vzhledem k tomu, že v předpovědi počasí slibovali zlepšení (tedy alespoň že přestane pršet) - zašli jsme ráno do půjčovny a v 7 hodin se férou vydali na ostrov Sanday. Předpověď počasí bohužel vůbec nevyšla - celý den mrholilo a další féra jela až za 6 hodin. Vydali jsme se tedy velmi pomalu napříč ostrovem (po chvíli aspoň přestalo pršet, ale stále foukal opravdu silný vítr) směrem k majáku Start Point. Když jsme byli cca 5 km od majáku, začalo znovu pršet a nebyla ani šance maják zdálky zahlédnout. (Navíc přístup přímo k majáku je možný pouze za odlivu, jelikož jinak je maják na ostrově). Rozhodli jsme se tedy pomalu se vrátit a počkat v čekárně na příjezd féry. Tenhle výlet se nám opravdu vůbec nepovedl :-( I když bylo původně v plánu půjčit si kola na 2 dni, byli jsme z tohoto výletu tak otrávení, že jsme je raději vrátili ...
20.6.2006   Ráno počasí nevypadalo úplně dobře, a tak jsem sama vyrazila jenom na "otočku" na ostrov Stronsay, abych si mohla vyfotit maják Papa Stronsay. Jako naschvál se udělalo nádherné počasí a tak jsme si udělali alespoň příjemný den v Kirkwallu.
21.6.2006   Původně jsme na ostrov Westray chtěli jet také na kole, ale vzhledem k tomu, že předpověď počasí nebyla (co se týká větru) nejoptimističtější, raději jsme vyrazili bez kol. Z přístavu jsme minibusem jeli do hlavního města ostrova Westray - Pierowall a otamtud jsme šli pěšky na Noup Head, kde je další z ptačích rezervací a další z majáků. Na Noup Head jsme měli dostatek času pozorovat létající tereje, alkouny i papuchalky a pod útesy se koupali tuleni. Po chvíli jsme se oklikou po pobřežních útesech vrátili zpět do Pierowall odkud jsme minibusem jeli zpět do přístavu a férou do Kirkwallu.
22.6.2006   Ráno jsme si půjčili auto a jeli poznávat poslední z velkych orknejských ostrovů - ostrov Hoy. Cestou na Hoy jsme minuly majáky Barrel of Buttler a Cava. V přístavu Lyness jsme si nejprve prohlédli starou vojenkou základnu, ze které je muzeum, ve kterém je mimo jiné vystavena i původní lucerna z majáku Cantick Head. Z přístavu jsme se vydali k pevnosti Hackness Martello Tower & Battery a po její prohlídce k majáku Cantick Head. Cestou jsme minuli i maják Ruff Reef. Odpoledne jsme se potom vydali na druhý konec ostrova, který je oproti zbytku Orknejí neuvěřitelně kopcovitý. Večer se ale bohužel počasí začalo opět horšit, a tak jsme nejvyšší kopec tohoto souostroví ani neviděli. Alespoň jsme se pěšky došil podívat k Old Man of Hoy - kamenné stéle čnějící z moře.
23.6.2006   Ráno jsme férou přejeli zpět na Mainland a vydali se poznávat historické památky ostrova - Orphir Church, Maes Howe, Skara Brae. Dostali jsme se také na ostrov Birsay, kam se dá dojít pouze za odlivu. Na ostrově je pevnost Brough of Birsay a další stará obydlí a také o mnoho mladší maják. Zároveň jsme tady potkali i malou kolonii papuchalků. Z Birsay jsme pokarčovali k Broch of Gurness a zpět do Kirkwallu. Navečer jsme vrátili auto a autobusem jeli do přístavu Stromness, kde sjme přespali v nádherném hostelu (Browns Holidays).
24.6.2006   Brzy ráno jsme trajektem přejeli zpět do Skotska - do Scrabsteru. Cestou jsme jeli kolem ostrova Graemsay, na kterém jsou 2 majáky. Dále jsme jeli kolem majáku Skerry of Ness. Před příjezdem do Scrabsteru jsme z dálky zahlédli maják Dunnet Head a vedle přístavu potom maják Holburn Head. Ze Scrabsteru jsme potom autobusem jeli do Inverness. Cestou jsem zahlédla maják Clyth Ness. V Inverness jsme si půjčili auto a vydali se podél jezera Loch Ness směrem na jiz zpět do Glasgow. I na jezeře Loch Ness jsou majáky - Bonna Narrows u severního ústí a Fort Autustus ve stejnojmenné městě u jižního ústí do Clyde Canal. Dál jsme jeli směrem do Fort William - cestou jsme se ještě stavili u mostu Bridge of Oich a majáků Gairlochy a Coprach. Kousek za Fort William jsme přespali na parkovišti.
25.6.2006   Ráno jsme se vydali na zpáteční cestu do Glasgow. Poslední maják, který jsme měli možnost zahlédnout byl Corran. Dál jsme už jenom co nejrychleji jeli směrem na jih. Chtěli jsme se ještě stavit u Falkirk Wheel - výtahu pro lodě spojujícím lnejvýzněmnější skotské lodní kanály Forth a Clyde. Po (bohužel) rychlé prohlídce jsme už jenom rychle upalovali na letiště Glasgow a jen tak tak jsme stihli naše letadlo.