SVATEBNĚ-DOVOLENÁ CESTA
17.7.2010

Brzy ráno jsme dorazili do Antwerp. Na rozdíl od domova tam bylo jen 18°C a zataženo, takže nic moc. Chtěla jsem se podívat do námořního muzea, ale to staré bylo zavřené a nové ještě neotevřeli; součástí muzea je i majáková loď West-Hinder 3, bohužel byla také zavřena. Na nic jsme tedy nečekali a jeli jsme dál - do Rupelmonde, kde ukotvena majáková loď West-Hinder 1. Ani ta bohužel není přístupná veřejnosti, a tak jsme pokračovali dále do Brugge. Je to krásné městečko se spoustou kanálů a kavárnou v bývalé nizozemské majákové lodi Mayflower. Z Brugge jsme pokračovali do Dunkerque. Tam jsem si chtěla prohlédnout majákovou loď Sandettie, ale bohužel je přístupná pouze v pondělí a úterý, takže i tady jsme měli smůlu. Objeli jsme tedy majáky v Dunkerque a částečně v Dunkerque - Port Ouest a jeli do kempu.
18.7.2010   Ráno jsme vyrazili procházku na pláž. V dálce byl vidět maják Walde a taky v Calais. Odliv byl tak veliký, že jsme k vodě ani nedošli ...
Z pláže jsme jeli do Calais, vylezli jsme nahoru na maják a prohlédli si i malé muzeum v tomto majáku. Dále jsme pokračovali do Sangatte a na Cap Blanc-Nez, kde jsou opevnění z 2.světové války. Další zastávkou byl Cap Gris-Nez, kde je maják a poblíž také válečná pevnost Batterie Herel - k té jsme se bohužel dostali až po zavírací době. Okoukli jsme alespoň vedlejší - volně přístupnou a dost zdevastovanou - pevnost a pokračovali do Le Portel, kde jsme přespali v kempu. Přímo za hlavou jsme měli maják Cap d'Alprech.
19.7.2010

Z Le Portel jsme pokračovali dále na jih. Maják Dune de Camiers se nám bohužel najít nepodařilo. Zastavili jsme se u majáku v La Canche, který měl být otevřený. Bohužel u něj byla cedule, že se tak má stát někdy v budoucnu :-(, takže jsme pokračovali dále. Zastavili jsme se v krásném městečku Saint-Valéry-sur-Somme (v Sommské zátoce), které je vyhlášené prvotřídními mušlemi, po obědě jsme pak pokračovali dále - zajeli jsme k majáku Le Hourdel, měli tam být k vidění také tuleni, ale byli na druhém břehu zátoky, takže bez dalekohledu vidět vůbec nebyli.
Navečer jsme se zastavili v městečku Le Tréport, prošli jsme si městečko, vyjeli "funiculairem" na útes odkud byl nádherný výhled a pak jsme se jen vydali do kempu.
20.7.2010   Ráno jsme zajeli do Dieppe, kde jsme byli u kostela, jehož věž se používala jako maják a potom jsme se courali po městě a pláži. Z Dieppe jsme pokračovali k Phare d'Ailly - bohužel byl celý prostor uzavřený. Dále jsme jeli do Fécamp a pak Étretat, kde jsme se chtěli podívat na krásné útesy Falaise d'Aval. Bylo ale pozdě a tak jsme se rozhodli nechat útesy na další den.
21.7.2010

Celé dopoledne pršelo nebo mrholilo a tak jsme nechali útesy útesama a jeli jsme do Havre-Antifer vyfotit maják a dále do Le Havre. I tam bylo počasí na nic, tak jsme šli do nákupního centra nakoupit (u centra byla majáková loď Le Havre III a také potopená švédská majáková loď Falsterborev). Cestou do přístavu se vyjasnilo a tak jsme se rozhodli vrátit se do Étretat na útesy.
22.7.2010   Hned ráno jsme se vydali za dalšími majáky. Nejdříve do Tancarville, kde jsme přejeli Seinu a pokračovali do Quillebeuf-sur-Seine, otamtud jsme jeli k majáku Pointe de la Roque. Od tohoto majáku je nádherný rozhled po celém ústí Seiny. Dále jsme jeli k majáku Fatouville, který nyní slouží jako penzion/hotel a dále do Berville-sur-Mer a Honfleur. Honfleur je opravdu nádherné městečko, které stojí za prohlídku.
23.7.2010   Ráno jsme cestou viděli maják Dives-sur-Mer a pak jsme pokračovali do Ouisterham, kde začínají pláže, na kterých v roce 1944 proběhlo vylodění. Postupně jsme navštěvovali různá muzea, bunkry a pevnosti a taky majáky (Courseulles-sur-Mer).
24.7.2010   Ráno se nám podařilo dostat se k majáku Ver-sur-Mer a dále jsme pokračovali podél pláži návštěvami muzeí (např. Arromanches-les-Bains)
25.7.2010   Program se opět moc nelišil - muzea, pevnosti (Pointe du Hoc) a majáky (Port-en-Bessin - Huppain; Grandcamp-Maisy; Isigny-sur-Mer; Carentan)
26.7.2010   Tento den jsme se pohybovali podél Utah Beach (poslední z pláží, na kterých proběhlo vylodění). Zastavili jsme se ve spoustě muzeí (např. Sainte-Mère-Eglise, kde je památník paragánů).
27.7.2010   Další cesta pokračovala podél pobřeží poloostrova Contentin. Nejdříve jsme se stavili v Saint-Vaast-la-Hougue a potom na Pointe de Saire. Další zastávkou bylo městečko Barfleur a potom asi to nejlepší pro tento den - maják Pointe de Barfleur - Phare de Gatteville. Tento maják je přístupný veřejnosti, u pokladen je malinkaté muzeum a výstup nahoru opravdu stojí zato. Kromě krásného rozhledu je k vidění i dvojitá frenselova čočka, která stále slouží svému účelu.
Dále jsme jeli k majáku Anse de Vicq, potom do městečka Le Béquet a nakonec do Cherbourgu, kde jsme přespali.
28.7.2010   Ráno jsme navštívili starý přístav a Cité de la Mer, kde je k vidění kromě velkého akvária i největší přístupná atomová ponorka.
Po prohlídce jsme pokračovali dále
za majáky Omonville-la-Rogue a na Cap de la Hague - ani tentokrát ale v těchto končinách nepanovalo hezké počasí. Poté, co jsme se přesunuli k útesu Nez de Jobourg se alespoň trochu vyčasilo a tak jsme si alespoň užili krásný výhled směrem k Channel Islands a potom jsme pokračovali do Diélette a Barneville-Carteret. Poblíž tohoto městečka jsme přespali.
29.7.2010

Ráno jsme se vydali do Portbail, kde jako maják slouží starý normanský kostel a potom jsme pokračovali k Pointe d'Agon. Cestou byli v dálce vidět majáky Le Sénéquet a Le Ronquet. Dále jsme jeli do Regnéville-sur-Mer a Granville. Loď na Îles Chausey jsme bohužel nezvládli a tak jsme pokračovali dále na jih a přespali jsme kousek od Mont Saint-Michel. Chtěli jsme se vykoupat, ale odliv byl takový, že všude okolo (v celé zátoce) nebyla žádná voda ...

30.7.2010   Dopoledne jsme navštívili horu a klášter Mont Saint-Michel (i zde byl takový menší historický maják) - ráno byl příliv a tak jsme měli to štěstí, že jsme viděli ostrov, jak je ostrovem. Odpoledne jsme pokračovali do Cancale, kde jsme chtěli najít nový maják - ale jaksi tam nebyl a tak jsme pokračovali dále do St. Malo. Večer jsme zajeli do města a cestou viděli maják Rochebonne. Prošli jsme si městečko, dali úžasnou večeři a na další den naplánovali výlet po zálivu u St. Malo.
31.7.2010   Ráno mrholilo a bylo tak hnusně, že jsme všechno vzdali a vyrazili za náhradním programem - zahrady ve Versailles. Když jsme přijeli do Versailles, zjistili jsme, že zahrady jsou momentálně zavřené, ale na pozdní večer byla naplánovaná show s fontánami, světly, hudbou a ohňostrojem. Jsem ráda, že jsme zaplatili vysoké vstupné a na show si počkali - byl to neuvěřitelný zážitek.

Užitečné linky:
(usefull links)
  Musée Portuaire (Dunkerque)
vylodění v Normandii (Normandy landings)
Normandie Pass
Cité de la Mer (Cherbourg)